1400/1/7   در دسته بندی  بازاریابی

سودهای سرشار تجارت در آفریقا و بی خبری شرکتهای ایرانی

بنابر آمار رسمی و گزارش های منابع معتبر، سود تجارت جهانی در آفریقا به سرعت در حال افزایش است. آمار پایگاه داده «مکنزی» نشان می دهد که 400 شرکت در آفریقا هر کدام درآمدهای بالای یک میلیارد دلار و تعداد 700 شرکت آفریقایی درآمدی بیش از 500 میلیون دلار دارند. نیمی از شرکت های آفریقایی به صورت خصوصی اداره می شود، 27 درصد با سرمایه گذاری خارجی و چند ملیتی شکل گرفته و 17 درصد شرکت های آفریقایی نیز دولتی هستند.
شرکت نیجریه ای Dangote تولیداتی با حجم بالا از سیمان، آرد و شکر دارد. تا سال 2017 درآمد این شرکت نیجریه ای که توسط «علیکو دنگوته» ثروتمندترین مرد آفریقا مدیریت می شد، از 4 میلیارد دلار عبور کرد. اخیرا نیز پروژه پالایشگاه نفت Dangote که از اواخر 2019 احداث آن شروع شده و در نزدیکی شهر لاگوس، پویاترین و تجاری
ترین شهر نیجریه واقع شده، ارزشی معادل 12 میلیارد دلار یافته است.
شرکت Sonatrach که در دسامبر سال 1963 تأسیس شده متعلق به دولت الجزایر است و در بخش نفت و گاز آن کشور فعالیت می کند. این شرکت در سال 2012 با 120 هزار کارمند درآمدی حدود 76 میلیارد دلار را ثبت کرد و سالانه 30 درصد از تولید نفت ناخالص ملی الجزایر توسط این شرکت تأمین می شود.
شرکت einhoff International در سال 1964 تأسیس شده و شرکتی است که در زمینه تولید و فروش اسباب اثاثیه و لوازم منزل فعالیت می کند و در آفریقا،اروپا و استرالیا فعالیت گسترده ای دارد. دفتر اصلی آن در آفریقای جنوبی در ایالت western cape است و در سال 2018 در طول 9 ماه با 130 هزار کارمند، درآمدی در حدود 12.9میلیارد یورو را کسب کرد.
شرکت Sonangol در سال 1976 برای نظارت بر نفت و گاز آنگولا تأسیس شد. دفتر این شرکت در شهر Luanda در آنگولا قرار دارد که توسط دولت اداره می شود. همچنین این شرکت در آسیا،اروپا و آمریکا دفتر دارد و جوایز زیادی را برای حمایت از هنر، ورزش و رقابت های مختلف در آفریقا کسب کرده است.
شرکت The Bidvest Group در سال 1990 تأسیس شده و 300 شرکت اقماری دارد. این مجموعه در فعالیتهای مختلفی از جمله خودرو، بانکداری، محصولات تجاری، حمل و نقل، بیمه، ارائه تسهیلات برای استادیوم ها و املاک شرکت می کند. تعداد 130877 کارمند و سالانه 5.5 میلیارد دلار درآمد دارد.
شرکت Eskom در سال 1923 تأسیس شد که برق ساکنین آفریقای جنوبی را تامین می کند و بطور تقریبی 95 درصد از برق آفریقای جنوبی و 45 درصد از برق آفریقا توسط این شرکت تأمین می شود. 49 هزار کارمند دارد و درآمد سالانه آن بیش از 15 میلیارد دلار است.
مثال دیگر شرکت MTN در آفریقای جنوبی است که بیش از 200 میلیون کاربر در 22 کشور در آفریقا و خاور میانه دارد. خطوط هواپیمایی اتیوپی نیز نمونه ای از شرکت های پررونق آفریقایی است. مسافرهای این خط هوایی از 3.1 میلیون نفر در سال 2010 به تعداد 8.8 میلیون نفر در سال 2017 افزایش یافته است. شرکت Ethiopian Airlines درماه ژوئن سال 2017 توانسته بود با رقمی حدود 232 میلیون دلار رکورد دار کسب درآمد در میان خطوط هوایی باشد. شرکت محلی دیگری در آفریقا به نام Mkopa توانسته 600 هزار پنل خورشیدی به مناطق روستایی در آفریقا تحویل دهد.
علیرغم شکوفایی اقتصادی و تجاری کشورهای آفریقایی، بسیاری از دولت ها و تاجران آفریقا، به دلیل فجایع تاریخی آمریکایی ها و اروپایی ها و ظلم و ستمی که در تاریخشان از آمریکا، بریتانیا و فرانسه دیده اند به مردم صلحجوی ایران با دیده احترام می نگرند. با این حال حضور ضعیف بخش دولتی و خصوصی ایران و غفلت از بازار بزرگ آفریقا، بسیار سوال برانگیز است. کم تحرکی بخش های اقتصادی دولتی و خصوصی و غفلتشان از حضور پرسود در آفریقا زمینه را برای حضور پر رنگ چین،هند و ترکیه مهیا کرده است. در حالی که در شرایط فعلیف رقابت پذیری کالا و خدمات ایرانی در آفریقا بسیار افزایش یافته است.
شبکه تجاری سرتوتک توانایی آن را دارد که در زمینه ارائه خدمات صادراتی و فنی و مهندسی برای شرکتهای ایرانی گامهای استواری بردارد.
نقل از: شبکه رادیو تلویزیونی هوسا (پلی به قارهی فرصتها): HausaTV

دیدگاه
arrow_upward