1400/1/7   در دسته بندی  مالی

صادرات محصولات دیجیتال مرتبط با مدیریت و هوشمندسازی شهری به روسیه

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه سه شنبه 5 ژانویه 2021 دستور داد تا راهبرد دیجیتالی شدن این کشور تدوین و تصویب شود. بر این اساس، دولت فدراسیون روسیه موظف است تا ماه جولای (تیر ۱۴۰۰)  استراتژی دیجیتالی کردن حداقل ۱۰ بخش از حوزه های اقتصادی، اجتماعی و مدیریت دولتی را به منظور دستیابی به بلوغ دیجیتالی تدوین و تصویب کند، بگونه ای که نرم افزارها و سخت افزارهای داخلی بر اساس فناوری های هوش مصنوعی قابلیت رقابت داشته باشند. هوش مصنوعی از حوزه های مهم فناوری مورد توجه دولت روسیه بوده و به ویژه آنها در دو دهه اخیر به پیشرفتهای جدی در گسترش و کاربردی کردن این فناوری دست یافته اند. روسیه با هدف تسهیل امر حکمرانی ملی، تقویت قدرت نظامی موازنه بخش و مقابله و مداخله در امور داخلی رقبای سیاسی و با اولویت ویژه ملی به دنبال دستیابی به فناوری های مربوط به هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری حیاتی و راهبردی آینده در دو دهه اخیر برآمده است.

در این کشور در دانشگاهها و مراکز پژوهشی اهتمام زیادی به ابداعات فنی در هوش مصنوعی وجود دارد و اگر چه عمده ساختارهای مؤثر در حوزه هوش مصنوعی در فدراسیون روسیه در دانشگاهها و مؤسسات تحقیقاتی فعال هستند، اما بخش دفاعی در راستای حفظ موازنه قدرت نظامی و نیز دفاع از کشور و نیز در شرکتهای صنعتی نیز توجه ویژه ای به این عرصه دارند.

پیش تر، در رتبه بندی وزارت مسکن و شهرسازی فدراسیون روسیه، مسکو در مکان نخست رتبه بندی شهرهای روسیه در روند دیجیتالی شدن اقتصاد شهری قرار گرفته بود. در این رتبه بندی که دستاوردهای ۲۰۳ شهر روسیه در روند دیجیتالی شدن اقتصاد شهری ارزیابی شده، علاوه بر پایتخت، شهرهای یکاترینبورگ، کازان، سن پترزبورگ و وورونژ در میان پنج شهر پیشتاز در روند دیجیتالی شدن اقتصاد شهری قرار گرفته بودند. رتبه بندی شهرهای روسیه در روند دیجیتالی شدن اقتصاد شهری بر اساس شاخص "ضریب هوشی شهرها" محاسبه می شود که توسط وزارت مسکن و شهرسازی فدراسیون روسیه تهیه شده است. در رتبه بندی سال ۲۰۲۰ دستاوردهای شهرهای شرکت کننده در زمینه های مدیریت شهری و  فناوری های هوشمند در زمینه های مسکن و خدمات عمومی و حمل و نقل، سیستم های ایمنی عمومی و زیست محیطی و گردشگری در نظر گرفته شده است. روسیه با داشتن حدود ۱۴۶ میلیون نفر نهمین کشور پرجمعیت دنیاست.

با توجه به اینکه سابقه همکاری شرکتهای دانش بنیان ایرانی با شهرداری مسکو وجود دارد، زمینه صادرات محصولات حوزه فناوری اطلاعات که به ارتقاء وضعیت مدیریت شهری و بهبود دیجیتالی شدن خدمات منجر گردد و در هوشمندسازی سیستمهای شهری کمک نماید، می تواند مورد استقبال شهرداری های این کشور قرار گیرد. طی سالهای گذشته شرکتهای دانش بنیان ایران حضور فعالی در نمایشگاه های فناوری یکاترینبورگ و مسکو داشته اند و در نشست تجاری که بین شرکتهای دانش بنیان ایران و روسیه در سال 1398 در این دو شهر برگزار شد، برخی از شرکتهای حوزه نرم افزار ایران، زمینه های بسیار مساعدی برای صادرات نرم افزار و همکاریهای مشترک با بازار روسیه یافتند. پیش بینی می شود شرکتهایی که در حوزه مدیریت و خدمات شهری و هوشمندسازی شهرها و خدمات دولتی بتوانند نرم افزارهای نوین و تکنولوژی محور به زبان روسی تولید نمایند، بتوانند از فرصت بوجود آمده در روسیه بهره ببرند. پارتنر تجاری سامانه صادرات خدمات و فناوری در روسیه، آمادگی کامل برای پیشبرد مذاکرات و بازاریابی محصولات دانش بنیان حوزه نرم افزار به روسیه را دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق ارسال پیام به شماره 09211877043، با ما در ارتباط باشید.

دیدگاه
arrow_upward